Foto: Mange av henvendelsene som kommer oppklares ved hjelp av politiets dataregistre. Alle landets hoteller er pliktige til å formidle navnet på hotellgjestene til politiet innen 24 timer etter innsjekking (Illustrasjon).

Den nye politistasjonen i turistområdet Rincón de Loix i Benidorm får stadig nye henvendelser fra personer som ikke finner veien tilbake til hotellet. Politiet sier til lokale medier at enkelte ikke husker stort mer enn at hotellet var en høy bygning med svømmebasseng.

Mange av sakene som kommer oppklares ved hjelp av politiets dataregistre. Alle landets hoteller er nemlig pliktige til å formidle navnet på hotellgjestene til nasjonalt politi(Dirección General de la Policía), innen 24 timer etter innsjekking.

Betjenter som er kyndige i engelsk og andre europeiske språk har de siste årene vært en viktig del av Benidorm kommunens rekruttering til det lokale politiet. Tidligere i år åpnet den nye politistasjonen i Rincón de Loix. Antall henvendelser som ikke gjelder kriminelle forhold er fordoblet siden politistasjonen (Servicio de Atención al Turista Extranjero, SATE) ble flyttet til det kjente turistområdet. Antall kriminelle saker skal ikke ha økt.

I følge avisen Información handler mange av henvendelsene om turister som ikke finner veien tilbake til hotellet etter en kveld på byen. Politiet opplyser at enkelte ikke husker stort mer enn at hotellet var en høy bygning med svømmebasseng. «Det blir som å finne nåla i høystakken», kommenterer Alicante-avisen.

I enkelte tilfeller der hotellet ligger langt fra politistasjonen får de bortkomne eskorte til hotellet. Dette er imidlertid ikke vanlig, i det de fleste bor i området. De nye kontorene til SATE åpnet først som hjelpesenter for utenlandske turister i januar i år. Siden mai har senteret også vært fullt operativt med egen politistasjon.

Les også: Benidorm slår ned på turist-fyll

 

Escandinavia Electricidad