Føler seg lurt av solcelleinstallatør

Publisert

I år 2000 kjøpte Mette Wister hus i La Herradura, som ligger på sørøstkysten midt mellom Nerja og Almunecar. Da hun hadde hatt boligen noen år begynte hun å sysle med planer om å oppgradere. Blant annet ville hun svært gjerne ha installert gulvvarmesystem via et solcelleanlegg.

I år 2000 kjøpte Mette Wister hus i La Herradura, som ligger på sørøstkysten midt mellom Nerja og Almunecar. Da hun hadde hatt boligen noen år begynte hun å sysle med planer om å oppgradere. Blant annet ville hun svært gjerne ha installert gulvvarmesystem via et solcelleanlegg.

– Jeg tok kontakt med flere lokale leverandører.  På den tiden kunne jeg svært lite spansk, og de fleste, rundt meg, snakket bare spansk. Jeg kom imidlertid over en artikkel i Spaniajournalen, hvor en svenske, som drev et slikt firma, ble intervjuet. Han fortalte der om en ny lov som tredde i kraft i Spania 6. januar 2006. Denne loven sa at man skulle få starthjelp hvis man installerte solcelleanlegg. Han virket sympatisk og jeg så det som en stor fordel i forhold til kommunikasjon, så jeg bestemte meg for å ta kontakt med ham, forteller Wister til Spaniaposten.

Det viste seg at det svenske firmaet holdt til i Alicanteprovinen, så Mette ringte og spurte om det tok på seg oppdrag så lang unna som i La Herradura. Firmaets svarte at de hadde hatt flere oppdrag i Malagaprovinsen, og sendte et tilbud som avtalt.

– Det var noe i overkant dyrere enn det jeg hadde fått av andre i vårt distrikt, men
jeg tenkte fortsatt at kommunikasjon var viktigst. Dessuten fikk jeg beskjed om at jeg bare skulle sende inn en del papirer så ville jeg få tilbakebetalt rundt 100.000 norske kroner. Så vi inngikk kontrakt og satte i gang.

– Kontraktinngåelsen ble begynnelsen på en kø med problemer. Det begynte med at solcelleanlegget ikke virket.  Jeg har en del greie på dette, da jeg hadde lignende anlegg på mitt tidligere hus i Oslo. Han måtte komme nedover gang på gang for å reparere. Men etter hvert kom vi heldigvis i land.

Ifølge Wister lovet den svenske solcelleinstallatøren å sende inn de nødvendige papirer til staten for å få refundert pengene. Dette var tidlig i 2006. Da pengene ikke var kommet på senhøsten samme år, ringte hun å spurte hvor lenge hun måtte regne med å vente.

– Da hadde han enda ikke sendt inn papirene. I slutten av desember fikk jeg en e-post med alle papirene, som jeg plutselig skulle sende inn. Noe jeg gjorde uten at noe som helst skjedde. Jeg forsøkte flere ganger å få kontakt med det svenske firmaet uten hell. Så i januar 2008 overlot jeg saken til en advokat.

Advokaten kontaktet myndighetene som skulle stå for utbetalingen. Der var svaret at firmaet som installerer må være registrert i samme region som arbeidet utføres for at ordningen med tilbakebetaling skulle være gyldig. La Herradura ligger i Andalucía, og det svenske firmaet er registrert i Valenciaregionen.

– Det var kun snakk om en liten sum for å registrere firmaet i Andalucía, så jeg tilbød meg å betale for å få det gjort. Denne henvendelsen ble aldri besvart og firmaet ble heller aldri registrert. Til slutt hadde jeg brukt så mye penger på advokat at jeg bare ga det opp.

– I januar 2010 forsøkte jeg meg med en forsonende e-post for å forsøke å få i gang en dialog. Den er aldri besvart. Da jeg kom til Spania noe senere på året fikk jeg problemer med anlegget. Etter gjentatte forsøk på å oppnå kontakt med det svenske firmaet, hvor jeg har lagt igjen nesten 300.000 norske kroner, måtte jeg til slutt kontakte en annen leverandør for å få reparert det som var gått i stykker. Nå er jeg så frustrert at jeg har gått til pressen med historien. Årsaken til det er at jeg rett og slet fører meg lurt. Dessuten ønsker jeg et andre skal få slippe å oppleve det samme som meg, forteller en fortvilet Mette Wister.

Spaniaposten har forsøkt å få tak i Christian Kjellstrøm hos Centro de Energia i Torrevieja. Da vi ringer mobilnummeret vi har fått oppgitt av Wister, som hun tidligere har benyttet for å nå han, svarer en svensk mannstemme bekrefter at det er Christian Kjellstrøm vi snakker med.

Da vi presenterer problemstillingen sier han imidlertid plutselig at han ikke er Christian Kjellstrøm, men at han heter noe lignende og at mange har ringt på dette nummeret for å få tak i Christian Kjellstrøm, men det ikke er han. Firmaet Centro de Energia har han aldri hørt om og heller ikke Mette Wister, sier han, før vi avslutter samtalen.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Nyttig å vite:

Relevante nyheter