Museo del Mar y de la Sal

Siste nytt

Forbyr bobiler i La Mata

Det er nå forbud mot parkering av bobiler i første linje mot havet. Men bobilene fortsetter å «invadere» kystlinjen.

Spania mister over 90 milliarder i korrupsjon

En studie utført av EU har konkludert med at korrupsjon koster hver spanjol nesten 2.000 Euro hvert år. Men...

Bli kjent med Orihuelas lokalhistorie

Orihuela er kjent i hele Spania for sin rike historie og den katolske kirkes lange innflytelse. Byen har ambisjoner...

Rekordbesøk på Costa Blanca – en av ti kommer fra Norge

Februar er lavsesong på Costa Blanca, men hotellene på Costa Blanca kan likevel melde om flere besøk enn året...

Havn i Altea «utvider»

Den lenge omstridte flyttingen av innfarten til den lille havnen «El Portet» går videre. Rådhuset i Altea oppfordrer befolkningen...

Torreviejas beste tips på museumsfronten er kanskje Museo del Mar y de la Sal i calle Patricio Perez 10. Der får du en fin innføring i byens stolte tradisjoner for sjøfart og saltproduksjon.

Museet ble grunnlagt i 1995 for å bevare Torreviejas historie, og har som formål å dokumentere den avgjørende innflytelsen havet og saltproduksjonen har hatt på byens utvikling og befolkning.

Historikerne mener at Torreviejas kystlinje var i flittig bruk allerede under romertiden. Ved
El Salaret og Punta Prima i La Mata, er det gjort funn av blant annet et fønikisk anker fra det

Torreviejas beste tips på museumsfronten er kanskje Museo del Mar y de la Sal i calle Patricio Perez 10. Der får du en fin innføring i byens stolte tradisjoner for sjøfart og saltproduksjon.

Museet ble grunnlagt i 1995 for å bevare Torreviejas historie, og har som formål å dokumentere den avgjørende innflytelsen havet og saltproduksjonen har hatt på byens utvikling og befolkning.

Historikerne mener at Torreviejas kystlinje var i flittig bruk allerede under romertiden. Ved
El Salaret og Punta Prima i La Mata, er det gjort funn av blant annet et fønikisk anker fra det
første århundre før Kristus, og et romersk steinanker fra samme periode. Begge gjenstandene er utstilt på Museo del Mar y de la Sal.

Saltproduksjonen
I 1491 begynte saltproduksjonen i La Mata området, og i 1795 ble det gitt ordre om å forberede saltutvinning i Torrevieja. Etter at infrastrukturen sto klar i 1802, fulgte en periode med eksplosiv utvikling også for sjøfarten, da særlig i form av shipping. Torreviejas saltproduksjon er i dag unik i verdenssammenheng. Siden begynnelsen av det 19. århundre har tradisjonene gått i arv fra generasjon til generasjon. Prosessen er i praksis den samme i dag, som den var for 200 år siden.

Myndighetene i Torrevieja legger stor vekt på at denne tradisjonen ikke skal gå tapt. Hvert år
arrangeres kurser for elever ved Inmaculada skolen, her underviser en gruppe ildsjeler i produksjonsmetoder og saltutvinningens historie. Kursene avsluttes ved at hver enkelt elev deltar i byggingen av en ”saltbåt”.

Sjøfarten
Med saltproduksjonen fulgte sjøfarten, og ikke minst båtbyggingen, verftene poppet opp i Torreviejas blomstrende havneområde. Salteksporten medførte en boom for områdets båtbyggere, som igjen ga liv til seilmakerindustrien, som for alvor skjøt fart fra slutten av det 19. århundre.

På Museo del Mar y de la Sal finner du en rekke historiske gjenstander fra både båtbyggerindustrien og seilmakerindustrien. Dessuten er byens, drøyt 200 år gamle, fiskeritradisjoner rikelig representert.

En liten del av museet er tilegnet den spanske marinen. Blant de nyeste tiskuddene finner man ”S-61 Delfin” og ”Albatross III”. Førstnevnte er en gammel militær ubåt, mens ”Albatross
III” tidligere har patruljert middelhavskysten for det spanske tollvesenet. Begge båtene kan
beskues, både innvendig og utvendig, nede på havna i Torrevieja, nærmere bestemt på
Museo Flotante, som er en del av Museo del Mar y de la Sal.

Temaparker & museer på Costa Blanca

Terra Mitica – Største fornøyelse på Costa Blanca?

Callosa: Cactus d’Algar – Kaktusparken

 

 

Kjenner du noen som bør lese denne saken? Del gjerne!

Flere nyheter fra Spania

Forbyr bobiler i La Mata

Det er nå forbud mot parkering av bobiler i første linje mot havet. Men bobilene fortsetter å «invadere» kystlinjen. Både gjerder og...

Spania mister over 90 milliarder i korrupsjon

En studie utført av EU har konkludert med at korrupsjon koster hver spanjol nesten 2.000 Euro hvert år. Men det står enda værre til...

Bli kjent med Orihuelas lokalhistorie

Orihuela er kjent i hele Spania for sin rike historie og den katolske kirkes lange innflytelse. Byen har ambisjoner om å få deler av...

Rekordbesøk på Costa Blanca – en av ti kommer fra Norge

Februar er lavsesong på Costa Blanca, men hotellene på Costa Blanca kan likevel melde om flere besøk enn året før. I snitt...

Havn i Altea «utvider»

Den lenge omstridte flyttingen av innfarten til den lille havnen «El Portet» går videre. Rådhuset i Altea oppfordrer befolkningen til å protestere mot dette til...

Turistene sløser med vannet på Costa del Sol

I turistområdene langs kysten av Malaga, Costa del Sol, er vannforbruket ti ganger så høyt som snittet ellers i Andalucia-regionen. En studie publisert...

Regional nasjonalisme: Politi på valensiansk

I Valencia, Spanias tredje største by, må de fra nå av være minst en politimann på hvert skift som snakker valensiansk.

3.3% færre solgte boliger

Til tross for jevnt økende boligpriser i Spania gikk antallet solgte boliger ned med 3.3% i 2019. Dette er første gangen siden...

Lagunen i Torrevieja har blitt «grønn»

Store mengder ferskvann i Torreviejas, til nå, røde lagune har farget den grønn. Det reduserte saltinnholdet gjør at grønnalger har blomstret opp....

Opplev Spania!

Leiebil i Alicante og Malaga – 5 nye lønnsomme tips før du bestiller

Leiebil i ferien gjør turen til stranda, utflukter og shoppingen enklere. Reisen til og fra flyplassen går...

En heldagtur gjennom drueåkre og bortgjemte strender nord på Costa Blanca

Få områder kan fremvise en så stor variasjon av landskap og utflukter som den nordre delen av...