Slik importerer du bil til Spania fra Tyskland – kostnader og prosedyre

Publisert

Lave skatter på bil i Spania gjør det fristende å endelig kjøpe seg drømmebilen man i Norge måtte ha betalt mye mer for. For nyere biler i luksus-segmentet kan det lønne seg å gjøre en brukt import fra Tyskland.

Kjøpe bruktbilen i Spania eller i Tyskland? Bilene fra Tyskland er oftest bedre vedlikeholdt og bedre utstyrt enn tilsvarende biler registrert for første gang i Spania. For litt eldre biler er det oftest ikke bryet verdt å importere dem fra Tyskland.

Kjøp av bil i Tyskland og formaliteter for eksport og tollskilter

I landet man kjøper en bil er det to viktige papirer man får med seg fra den som selger bilen. Det er faktura for salget og et COC skjema. Det siste papiret viser bilens tekniske spesifikasjoner og typegodkjenning. Dersom bilen selges uten COC skjema kan det bestilles i Spania enten fra merkeforhandler eller «Colegio de Ingeniores». Dette koster rundt 100 Euro. Forhandler i Tyskland ordner eksportprosedyren i Tyskland hvor en representant for den lokale kommunen kontrolleres at bilens rammenummer stemmer med papirene og lager eksportpapirene. Deretter kan man kjøpe eksportskilter som varer i så mange eller så få dager man vil. Prisen på skiltene og forsikringen som følger med varierer i henhold til hvor lang tid man trenger. Ta hensyn til hvor lang tid du trenger for å kjøre bilen til Spania og vise den for ITV når du kjøper eksportskilter i Tyskland. I de fleste tilfeller koster dette hundre til noen hundre Euro.

Merk at om bilen kjøpes av privatperson, og dermed kommer uten faktura, blir registreringen i Spania dyrere da det er en egen avgift for salg av «bruktbil». I dette eksempelet er bilen som importeres til Spania kjøpt fra forhandler i Tyskland med offisiell faktura.

Kostnader, papirer og prosedyre for import av bruktbilen til Spania

1) Impuesto matricula – registreringsavgift ved import til Spania

Den største kostnaden ved import av bil til Spania fra Tyskland er «Impuesto Matricula». Man betaler registreringsavgift basert på bilens skattemessige verdi (Valor Fiscal) og bilens utslipp. Spanske skattemyndigheter har en tabell som viser alle tilgjengelige bilers skatteverdi med fradrag for antall år som er passert siden bilen ble registrert første gang. Prosentsatsen er høyest for de bilene som har størst Co2 utslipp.

200g/kg – 16% registreringsavgift

160-199 – 9.75% registreringsavgift

120-159 – 4.75% registreringsavgift

Opptil 120 – ingen registreringsavgift

2) ITV kontroll

Det første man gjør i det bilen ankommer til Spania er å vise bilen for ITV (EU-kontroll) hvor det blir kontrollert at bilen faktisk er som COC skjema sier og at den er i lovlig teknisk stand. ITV stasjonen trenger så noen dager for å gjøre ferdig bilens nye spanske vognkort «Ficha tecnica». Dette koster rundt 100 Euro. Vi anbefaler du viser bilen selv men lar Gestoria hente papirene når de er klare.

3) Trafico – registrering av bilen i Spania

Så snart vognkortet er klart kan man dra til Trafico, altså det spanske veivesenet hvor bilen registreres, man får tildelt skiltnummer. Det kan ofte ta over en uke før man får tildelt time hos Trafico. Vi anbefaler at man lar Gestoria ordne dette. Et Gestoria som ordner formaliteter hos Trafico har folk som drar hit nesten hver dag så du sparer mye tid på dette.

4) Det må betales årsavgift for bilen til rådhuset i kommunen bilen skal registreres i. Regn med 100-200 Euro. Størrelsen på avgiften varierer fra kommune til kommune og er knyttet til bilens verdi og utslipp.

5) Moms betales i Tyskland

Så lenge bilen er kjøpt med faktura hvor det er spesifisert 19% tysk moms betaler man ikke moms på bilen inn til Spania.

6) Forsikring av den nye bilen i Spania

Før du kan kjøre bilen i Spania må den forsikres. Ved hjelp av bilens spesifikasjoner kan du finne frem beste prisen fra et utall forskjellige forsikringsselskaper om du bruker en tjeneste som acierto.com Når du har valgt ønsket forsikringsselskap kan de forberede forsikringen for deg og så snart du har skiltnummeret kan de aktivere forsikringen. Du trenger ingen forsikringspapir i bilen i Spania. Politiet har tilgang til en online-database hvor de ser om bilen er forsikret eller ikke. Forsikringsselskapet vil ofte be deg om å send deg bilder av bilen fra alle vinkler siden den kommer fra Tyskland og registreres for første gang i Spania.

Papirarbeide ved bruktimport – La ett gestoria løse alt for deg

Et Gestoria vil ta et par hundre Euro for papirarbeidet som hører med importen. De vil da hente vognkortet på ITV stasjonen for deg. Ordne betaling av kommunens årlige veiavgift, bestille time hos Trafico og ordne papirene der i tillegg til å lage skilter for bilen. Vi anbefaler ikke at man gjør dette selv med mindre man har mye tid til overs og er stødige i spansk.

Hvor mye koster det å importere en bil til Spania?

Totalsummen kommer an på bilens opprinnelige verdi, alder ved import til Spania og hvor mye motoren forurenser. Eksempelvis vil en fire år gammel BMW 5-serie koste 1000-3000 Euro å importere avhengig av motorstørrelsen.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter