Foto: The Coca-Cola Company skal i perioden 2010 til 2017 ha betalt rundt åtte millioner euro til et titalls spanske universiteter og helseforeninger. Blant mottakerne er den spanske hjerteforeningen og den spanske ernæringsforeningen (Illustrasjon).

The Coca-Cola Company skal ha betalt millioner av euro til forskning på ernæring og helse i Spania. Det viser selskapets egne oversikter. Den amerikanske brusprodusenten beskyldes for å dekke over sammenhengen mellom forbruk av sukkerholdige drikker og overvekt.

I perioden 2010 til 2017 skal Coca-Cola ha betalt rundt åtte millioner euro til et titalls spanske universiteter og foreninger innen helse. Blant mottakerne er den spanske hjerteforeningen (Fundación Española Del Corazón) og ernæringsforeningen (Fundación Española de Nutrición).

At store selskaper som Coca-Cola, Pepsi og Danone sponser forskning på helse er et kjent fenomen. Lege Carlos Alberto González fra det katalanske instituttet for onkologi (Instituto Catalán de Oncología) sier til avisen El País at mange likevel ikke er bevisste på problemet. Han sammenlikner situasjonen med at tobakkselskapet Philip Morris skulle ha sponset en konferanse for kreftforskning og betegner koblingen som svært problematisk.

En liter vanlig Coca-Cola innholder over 100 gram sukker. I følge studier fra Harvard University i USA fra 2013 kan overforbruk av sukkerholdige drikker knyttes til rundt 180.000 dødsfall i året på verdensbasis. Av disse skyldes 133.000 diabetes, 44.000 hjerteproblemer, mens 6.000 er forårsaket av forskjellige typer kreft.

Samtidig oppfordrer Verdens helseorganisasjon (WHO) alle land i verden til å øke avgiftene på sukkerholdige drikker med minst 20 prosent for å minske forbruket, et forbruk som knyttes til overvekt som epidemi på verdensbasis.

Mange av ekspertene i foreninger som mottar penger av Coca-Cola i Spania innrømmer overfor El País at sukkerholdige drikker ikke bør drikkes for ofte, men at et lavt forbruk vil være greit. WHO´s forslag om høyere skatter og avgifter støttes ikke.

Kilder hos selskapet Coca-Cola hevder overfor avisen at samarbeidet med de forskjellige universitetene og organisasjonene i Spania ikke påvirker konklusjonen i rapportene. Det vises til at alle donasjoner på årlig basis er blitt offentliggjort siden 2016, for å gi økt gjennomsiktighet.

SolAlbir