norwegian-airlines-boeing-787-dreamliner-premium-economy-review-1038x503.jpg

En rapport fra EU kommisjonen om konsekvensen av eventuelle miljøavgifter på luftfarts-sektoren viser at et slikt tiltak vil ha «marginale konsekvenser» på økonomi og sysselsetting samtidig som utslipp fra fly reduseres med 11%.

Luftfart og shipping får i dag forurense fritt uten krav til reduksjon i utslipp. Eksplosjonen i lavprisselskaper og nye billige ruter skaper etterspørsel etter reiser man tidligere ikke tok. En avtale fra 1944 sier at fly som tar med seg drivstoff inn i et land ikke kan skattes for dette. Flyselskapene er klar over at dette blir et større problem før eller siden og forsøker å grønnvaske bransjen med det de kaller «lavutslippsfly» – selv om utslipp fra nye effektive fly er målbart mindre enn eldre fly er effekten marginal. Co2 utslipp fra fly har økt 26.3% siste tre årene i Europa.

Rapporten til EU kommisjonen, som ble lekket til pressen, viser at en Co2 avgift på fly-sektoren vil gi større inntekter enn kostnadene knyttet til de direkte økonomiske konsekvensene.

At drivstoff for fly er unntatt beskatning utgjøre en reel subsidiering av de som flyr ofte sier Bill Hemmings fra «Transport & Enviroment reseach group». Han kritiserer også EU kommisjonen for ikke å ha publisert rapporten selv.

Solident 250×300