Foto: I Spania har de raskeste Oaris-togene potensielt en maksfart på 350 kilometer i timen. Det er for høyt for norske skinneganger. På strekningen mellom Oslo og Gardermoen er fartsgrensen satt til 210 kilometer i timen.

De nye spanskproduserte flytogene som skal gå mellom Oslo og Gardermoen er inne i siste fase av testing. Med en hastighet på nærmere 250 kilometer i timen vil togene kunne sette fartsrekord i Norge, vel å merke kun under test. I tillegg til 8 nye flytog skal fabrikanten CAF levere 87 trikker til Oslo Sporveier, en kontrakt verdt over 200 millioner euro.

I Spania går de raskeste Oaris-togene i 350 kilometer i timen. Det er for fort for norske forhold. De åtte nye flytogene som skal leveres til Norge skal i stedet være bestilt med en topphastighet på 245 km/ t. Selv om også dette er for høyt for Gardermobanen, vil fartsgrensen der kunne økes i fremtiden.

På strekningen mellom Oslo og Gardemoen er høyeste tillatte hastighet i dag satt til 210 km/t. For å teste togene ordentlig har man derfor måttet ty til hjelp fra andre land, blant annet Sverige og Tyskland, der skinnegangene tåler høyere hastigheter. I Tyskland skal togene ha blitt testet i 270 km/ t.

Siste fase av utprøvingen skal imidlertid foregå i Norge, nærmer bestemt på Vestfoldbanen. I følge ABC Nyheter er det snakk om strekningen Kobbervik og Nykirke, der togsporet angivelig er dimensjonert for en hastighet på 250 km/ t. Det vil trolig bety ny rekord på norske skinneganger (Under de første prøvene som ble gjort på flytoget etter at hovedflyplassen ble flyttet fra Fornebu til Gardermoen i 1998, kan hastigheten ha vært høyere enn 210. Dette er imidlertid ikke bekreftet).

 

Tas i bruk i 2019

De nye Oaris-togene er ventet tatt i bruk på Gardermobanen i løpet av sommeren 2019. Togene kommer i tillegg til dagens 16 togsett.

Spanske trikker i Oslos gater
Kontrakten om levering av tog til Flytoget AS er ikke den eneste CAF har gjort i Norge. Den baskiske fabrikanten vant i juni i fjor anbudskonkurransen til Oslo kommune om levering av 87 nye trikker til Sporveien.

Kontrakten skal være på over 200 millioner euro (1,9 milliarder kroner), med opsjon på en utvidelse av kontrakten til 60 nye trikker.

Meningen er at de nye trikkene (av typen Urbos) skal erstatte Oslo Sporveiers italienskproduserte trikker fra 1995. Utskiftningen skal foregå gradvis og være komplett innen utgangen av 2024.

CAF har fra før gjort avtaler om levering av trikker til en rekke europeiske byer, herunder Amsterdam, Luxemburg, Budapest, Edinburgh og Birmingham. Kontrakten med Sporveien skal imidlertid være blant de største for trikk i selskapets historie.

 

Quiron