Alicante-Elche flyplass El Altet skal få en rullebane til. Målet er å øke kapasiteten så flyplassen kan håndtere over 100.000 fly i året. Flyplassen like syd for Alicante fikk sin nye terminal i 2011, trafikken har økt fra 8.8 millioner årlige reisende i 2012 til 14 millioner i 2018.

Departementet for infrastruktur (Fomento) har sent saken til Miteco, enheten som vurderer prosjektets konsekvenser for miljøet. Et nødvendig trinn for at prosjektet skal kunne godkjennes videre.

Flyplassen har i dag en asfaltert landingsstripe, den er 3000 meter lang og 45 meter bred. Bane 2 på flyplassen skal legges på østsiden, parallelt til dagens bane 1 forskjøvet noe mot sjøen. Dette betyr at den vil krysse riksvei N332 og utvide flyplassområdet inn i våtmarken Saladar de Agua Amarga» som grenser inntil flyplassen. Flyplassområdet må utvides med 290 mål som ligger i både Elche og Alicante kommune. Det finnes også en plan B for bane 2 legges på vestsiden av flyplassen retning Alicante by.

Man anslår at i 2035 vil over 17. millioner reisende lande eller ta av fra Alicante-Elche flyplass fordelt på over 110.000 avganger eller landinger.

Om Alicante flyplass utvides med en bane til trenger man to nye bygg i tilknytning til dette i tillegg til et nytt kontrolltårn. Man vil isåfall også forbedre flyplassens infrastruktur for godstransport.

Leiebiler lagres mellom rullebanene i Alicante

En del av forslaget er å utnytte arealet mellom de to banene. Det foreslås å her lage et anlegg for parkering av leiebilene som hører til Alicante flyplass.

Alicante flyplass markerte i 2017 50år i drift, den var da Spanias femte mest trafikkerte flyplass i Spania og på fjortendeplass i Europa.

Togforbindelse til Alicante flyplassen

Et eksisterende areal er satt av til en togterminal direkte på flyplassområdet. Departementet for infrastruktur gjentok i 2017 planen hvor man kobler Alicante flyplass til lokaltoget TRAM og lyntoget AVE.

300×250 DinBolig