SAS personale streiker 34 flyavganger forsinket, hva rettigheter har passasjerene?
Du kan kreve opptil €600 i kompensasjon derson flyet ditt har væft forsinket, kansellert eller overbooket siste tre årene. Kompenasjonen avhenger av hvor lang forsinkelsen var og distansen på reisen.

SAS streik fører nok til gang til forsinkelser og kansellerte avganger. Denne gangen er det ansatte i SAS Ground Handling ved Københavns flyplass Kastrup som ikke jobber med 34 forsinkede fly som konsekvens.

400.000 reisende rammet av streik i SAS

SAS har vært rammet av mye forsinkelser i år. Tidligere i 2019 streiket pilotene i SAS i en uke. Rundt 400.000 reisende fikk ikke brukt billettene sine den gangen.

Forsinkede flyvninger skjer dessverre regelmessig. Streik i ett land fører til forsinkelse ett sted som forplanter seg videre til andre avganger og avganger fra andre land. I det Norwegian måtte sette mange av sine nye Airbus fly på bakken førte det til en rekke kansellerte og forsinkede flyvninger.

Denne sommeren førte streik ved flyplasser i Barcelona til forsinkelser. Fly til og fra Barcelonas flyplass El Prat ble rammet da flyselskapet Iberias personal varslet streik. Iberias folk er bakkepersonal for 27 andre selskaper som da også ble rammet.

Billige flybilletter betyr flere forsinkelser

Hard konkurranse i lufta gjorde at SAS sommeren 2018 opplevde spesielt mange forsinkelser på grunn av et «stramt» flyprogram. Dette gjorde SAS ekstra sårbare for forsinkelser. 70 av forsinkelser skyldes mangel på flygeledere og gammeldagse systemer. Dette er spesielt et vanlig problem for den store trafikken som går over Sør-Frankrike og Tyskland.

Har passasjerer rett på kompensasjon ved forsinkelse? Hvordan går jeg frem?

Du kan kreve opptil €600 i kompensasjon dersom flyet ditt har vært forsinket, kansellert eller overbooket siste tre årene. Kompensasjonen avhenger av hvor lang forsinkelsen var og distansen på reisen. Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Det finnes online-tjenester som Airhelp.no hvor profesjonelle fremmer kravene til flyselskaper som SAS og Norwegian på vegne av reisende.

Forbrukerrådet i Norge har samlet god informasjon om hvor og hvordan du får frem for å klage og eventuelt få kompensasjon ved forsinkelser.

Reisendes rettigheter til erstatning kommer i etterkant av regelverk fra EU. 68% av reisende føler at flyselskapene ikke gir dem nok informasjon når det oppstår problemer med flyvninger.

Solident 250×300